واقعگرایی در فیلم: نگاهی انتقادی به نگرهی همانندی گریگوری کوری
نویسندگان
چکیده مقاله:
چکیده برجستهترین پرسش همة نظریهپردازان فیلم، پرسش از رابطهی واقعیت و فیلم بوده است، از نخستین فیلسوفان سینما همچون هوگو مونستربرگ گرفته تا فیلسوفان شناختی و تحلیلی همچون گریگوری کوری. در این میان، نگرهها و اندیشههای کوری از نوترین بررسیها دربارة رابطة فیلم و واقعیت است. از نظر گریگوری کوری، رابطة واقعیت و فیلم تاکنون از سه نگرش متفاوت بررسی شده است: 1. «توهمگرایی» (توهم حرکت بر پردة سینما)؛ 2. «شفافیت» (قرار داشتن اشیای روی پرده در «حضور» تماشاگر)؛ 3. «همانندی» (همانندی محتوای بازنمودیِ تصویر سینمایی و واقعیت). کوری در بحث از واقعیت در فیلم، دو نگرش توهمگرایی و شفافیت را رد میکند و نگرش همانندی را میپذیرد. در این مقاله، پس از مرور رابطة فیلم و واقعیت و توهم، (فقط) نگرة همانندی گریگوری کوری بررسی میشود. کوری در کتاب تصویر و ذهن: فیلم، فلسفه، و علومِ شناختی نگرش «همانندی» را در برابرِ دو نگرش توهمگرایی و شفافیت مطرح میسازد و از آن دفاع میکند. هدف این مقاله، نشان دادن کاستیهای دفاع کوری از نگرش «همانندی» است. نویسندگان مقاله میکوشند نشان دهند با دگرگونی مفهوم فیلم در سالهای اخیر و پیشرفت فناوری ساخت و نمایش، نگرههای واقعیت در فیلم هم نیاز به گرگونی دارند تا پاسخگوی بررسیهای نو در فیلم باشند.
منابع مشابه
واقع گرایی در فیلم: نگاهی انتقادی به نگره ی همانندی گریگوری کوری
چکیده برجسته ترین پرسش همة نظریه پردازان فیلم، پرسش از رابطه ی واقعیت و فیلم بوده است، از نخستین فیلسوفان سینما همچون هوگو مونستربرگ گرفته تا فیلسوفان شناختی و تحلیلی همچون گریگوری کوری. در این میان، نگره ها و اندیشه های کوری از نوترین بررسی ها دربارة رابطة فیلم و واقعیت است. از نظر گریگوری کوری، رابطة واقعیت و فیلم تاکنون از سه نگرش متفاوت بررسی شده است: 1. «توهم گرایی» (توهم حرکت بر پردة سینم...
متن کاملنگرهی کارکردی به جلوههای صوتی فیلم
به مجموعهی تلاشهایی که نظریهپردازان سینمایی، برای شناسایی و طبقهبندی تأثیر جلوههای صوتی، و بطور کلی صدا در فیلم به انجام رساندهاند، کارکردگرایی گفته میشود. علت این نامگذاری این است که این متفکران، مانند بالاژ، کراکوئر و دیگران، تأثیر اصوات را با عنوان کارکرد(هایی) برای صدای فیلم3 دستهبندی میکنند. در این مقاله قصد داریم به مطالعهی پرسشهای اساسی کارکردگرایان پیرامون مادهی خام، دامنه،...
متن کاملنگرهی کارکردی به جلوههای صوتی فیلم
به مجموعه ی تلاش هایی که نظریه پردازان سینمایی، برای شناسایی و طبقه بندی تأثیر جلوه های صوتی، و بطور کلی صدا در فیلم به انجام رسانده اند، کارکردگرایی گفته می شود. علت این نام گذاری این است که این متفکران، مانند بالاژ، کراکوئر و دیگران، تأثیر اصوات را با عنوان کارکرد(هایی) برای صدای فیلم3 دسته بندی می کنند. در این مقاله قصد داریم به مطالعه ی پرسش های اساسی کارکردگرایان پیرامون ماده ی خام، دامنه،...
متن کاملنگاهی انتقادی به شیوۀ شاعری رشیدالدین وطواط
رشیدالدین وطواط از جمله قصیدهسرایان قرن ششم هجری است که تبحر خاصی در بهکارگیری صناعات ادبی داشته و شعر گفتن برای او ابزاری برای به نمایش درآوردن مهارتهای بلاغی بوده است. شعر او در میان محققان معاصر چندان مقبولیت نیافته و اغلب کسانی که در حوزة آثار کلاسیک فارسی تحقیق کردهاند بیشتر کتاب حدائقالسحر و دیدگاههای انتقادی وطواط در این کتاب را مدنظر داشتهاند و به شعر و شرح حال او نپرداختهاند. ...
متن کاملنگاهی انتقادی به سرنوشت ترجمة منطقالحمار اعتمادالسلطنه
در دوران قاجار، در پی آشنایی ایرانیان با ادب و فرهنگ سایر ملل، ترجمة آثار ادبی رونق گرفت و به غنای زبان و ادب فارسی افزود. منطقالحمار (خرنامه)، از ترجمههای ادبی این عهد، در اصل به زبان فرانسوی نوشته شده و ترجمة آن، در اغلب منابع، به اعتمادالسلطنه (1259 - 1313 ق) نسبت داده شده است که بر زبان فرانسوی تسلط داشت و آثاری از آن زبان به فارسی ترجمه کرده بود. در دوران قاجار، ترجمة آثار ادبی اروپایی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 18 شماره 2 (پاییز و زمستان1392)
صفحات 21- 30
تاریخ انتشار 2014-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023